Hier bent u: Nieuws > Nieuws KNZB / NRZ

Liever Borstcrawl dan Schoolslag?

Het Zwem-ABC - een sterk merk

Vandaag heeft de KNZB in een persconferentie haar nieuwe zwemlesmethode gepresenteerd die ook zal leiden tot een bijbehorend zwemdiploma.

Het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ geeft sinds jaar en dag het Zwem-ABC uit. Aan het huidige Zwem-ABC verandert niets. Uiteraard blijven we continu werken aan kwaliteitsverbetering, waaronder de invoering van Licentie Zwem-ABC. De Licentie Zwem-ABC is een volgende stap, waarmee borging van veiligheid en kwaliteit van leren zwemmen wordt gestimuleerd. Vanzelfsprekend kunnen zwembaden, zwemscholen, NCS-zwemverenigingen, Reddingsbrigades Nederland en KNZB-verenigingen het Zwem-ABC (blijven) uitgeven als zij dat willen.

De afgelopen periode is binnen het bestuur van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ geconstateerd dat de Licentie Zwem-ABC een substantiële bijdrage gaat leveren aan de verdere borging van veiligheid en kwaliteit van leren zwemmen. De Licentie Zwem-ABC wordt daarmee, conform planning, in 2014 geďmplementeerd.

Tevens is geconcludeerd dat er op dit moment een onoverbrugbaar verschil van mening is over de inpasbaarheid van de nieuwe KNZB zwemlesmethode binnen de huidige examenregels (BREZ 2.0) van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ.

Over de toekomstige samenwerking van de bestuurspartijen (KNZB/RECRON/VSG) vindt binnenkort nader overleg plaats.

Nog even op een rij: het belang van het Zwem-ABC

Bij 1.250 zwemlesaanbieders kan men terecht om het Zwem-ABC te halen. Het Zwem-ABC is het meest uitgegeven zwemdiploma in Nederland. Gemiddeld 95% van de kinderen haalt een Zwemdiploma A van het Zwem-ABC van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ wat neerkomt op circa 170.000 tot 180.000 kinderen per jaar. In totaal worden er jaarlijks ruim 425.000 Nationale Zwemdiploma's uitgereikt door het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ. Een zwemlesaanbieder die opleidt voor het Zwem-ABC kiest voor veiligheid, kwaliteit en eenduidigheid.

Zwemveiligheid en plezier voorop bij het Zwem-ABC

Zwemonderwijs is primair gericht op veiligheid. Kinderen leren zwemmen om niet te verdrinken. Naast dit veiligheidsprincipe richt het zwemonderwijs voor het Zwem-ABC op plezier. Dit plezier moet leiden tot een positieve stimulans voor een leven lang zwemactiviteiten. Het veelzijdig kunnen bewegen in verschillende situaties in en om het water is daarbij een belangrijke doelstelling. Na het behalen van het Zwem-ABC bestaat ook de mogelijkheid om door te stromen richting zwemverenigingen, waar verschillende takken van de zwem- en watersport kunnen worden beoefend.

Uitgangspunten Zwem-ABC

Met ingang van 1 oktober 1998 is het huidige Zwem-ABC van kracht geworden.
Daarmee werd een eenduidiger landelijk systeem, zodat dat wat in de zwemles werd geleerd in het Noorden van het land gelijk werd aan dat wat in het Zuiden van het land werd geleerd. Door de invoering van de nieuwe eindtermen van het Zwem-ABC werd bereikt dat iedereen in de opleiding aandacht moest besteden aan onderdelen als onder water gaan en oriënteren, drijven, rugcrawl en borstcrawl. Een belangrijk uitgangspunt is zwemveiligheid. De vaardigheden die nodig zijn om jezelf te kunnen redden, zijn in zowel het A-, als B-, als C-diploma terug te vinden in opbouwende moeilijkheidsgraad. Na het behalen van het zwemdiploma A is een minimum niveau van zelfredzaamheid bereikt.

Zwemdiploma B is een volgende tussenstap. Na het behalen van Zwemdiploma C is een kind toegerust om zich goed te kunnen redden in zwemparadijzen met veel waterattracties en is een kind toegerust om de overstap naar (een specifiek onderdeel van) de zwemsport te maken. Kiezen voor het Zwem-ABC betekent kiezen voor eenduidigheid en herkenbaarheid voor uw klant. Kiezen voor het Zwem-ABC betekent ook kiezen voor de kwaliteitsstandaard in de zwembranche wat zichtbaar wordt middels de 'Licentie Zwem-ABC'.

Kwaliteitsverbetering via Licentie Zwem-ABC

Het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ streeft naar een continue kwaliteitsverbetering van het Zwem-ABC. De Licentie Zwem-ABC is een volgende stap in dit proces, waarmee borging van veiligheid en kwaliteit van leren zwemmen wordt gestimuleerd. Dit geeft de klant de zekerheid dat de zwemlesaanbieder die in het bezit is van de Licentie Zwem-ABC handelt volgens de kwaliteitsstandaard van de zwembranche.